Ook in 2026 blijft Chris van Rijswijk (foto) ons vergasten op zijn eigenwijze kijk op de scheidsrechterij. Hier is zijn tweede column van het jaar.
Ik ben verzot op het spelletje voetbal en kijk graag wedstrijden op tv en praatprogramma’s. Zo was onlangs de Africa Cup op tv en wat was dat een voorbeeld voor de jeugd en anderen die graag willen voetballen of scheidsrechter willen worden. Niet dus. Wat leverde dat een negatief beeld van de sport op!
Spelers
Wat is dan een goed voorbeeld voor jeugd en andere voetballers? Wel, dat zal ik proberen uit te leggen met zaken die me opvielen bij het kijken. Mijn grote ergernis is dat er zodra een beslissing werd genomen door de official, de spelers meteen gingen protesteren, en niet alleen de aanvoerder. Als amateur-officials proberen wij ons aan de nieuwe regel te houden dat alleen de aanvoerder mag praten. En dan krijg je dit.
Een ander staaltje (en ik maak dit zelf ook wel eens mee op de velden): spelers die gaan juichen als hun directe tegenstander een gele kaart krijgt. Wat is dat voor gedrag??? En je lokt er ook nog eens een tegenreactie mee uit.
Het grootste voorbeeld van negatieve reclame van de Africa Cup was de finale. Slechte reclame voor het voetbal, met spelers die een handdoek-rel veroorzaken, en een team dit van het veld werd gehaald door de trainer.
Trainers
Trainers op het hoogste niveau hebben net zo goed een voorbeeldfunctie voor aankomende trainers en zelfs voetballers. Veel trainers denken het beter te weten dan iedereen. Kijk maar eens hoe druk ze bezig zijn met het arbitrale trio in de wedstrijd. Bij elke beslissing liepen ze als kip zonder kop langs de lijn te rennen, terwijl ze een elftal te coachen hebben. Helaas gebeurt dit ook op amateurniveau, dat merk ik maar al te vaak als eerste assistent. Tijdens mijn laatste wedstrijd ging de bank weer tekeer tegen elke beslissing van de scheidsrechter. Mijn reactie was er een die spontaan te binnen schoot en goed duidelijk was voor ze: Hé, we zitten niet in de Africa Cup! Dit werd meteen begrepen en bij het volgende wisselmoment kreeg ik netjes een handje van ze als goedmakertje.
Scheidsrechter
Tot slot de scheidsrechters. Ook die hebben een voorbeeldfunctie voor de aankomende of actieve scheidsrechter. Zoals ik al zei: spelers die verhaal komen halen bij de scheidsrechter werd gewoon weer toegelaten bij de Africa Cup. En helaas zie je dat ook weer vaker in andere competities. Wat moeten we dan als amateur-scheidsrechter met de nieuwe regel? Ook de regel dat de keeper de bal niet langer dan 8 seconden mag vasthouden, werd minder goed toegepast.
Ik wil afsluiten met de wijze woorden van Ron Maaskant tijdens een voetbalpraatprogramma: de spelers moeten zich diep schamen voor hun gedrag op het toernooi. Ze gaven een slecht voorbeeld voor de jeugd. Ik hoop dat ze een keer in de spiegel kijken en zien waar ze mee bezig zijn.

Als oud scheidsrechter ben ik het geheel hier mee eens.
Geef dan meer een gele kaart kan echt welhelpen.
Als je dit steeds toe past kan dit voor jou goed helpen.
Je komt en ze weten hoe je dit aanpakt 2is al een voordeel.